Na 5 jaar het Teacher-the-Teacher-programma te hebben geleid door EducAid, de NGO die het programma heeft uitgevoerd op de 5 lagere en 1 middelbare school in Yele, heeft het team in Yele besloten dat het tijd is om afscheid te nemen van EducAid. De hoofdonderwijzers en het schoolbestuur vinden zichzelf capabel genoeg om dit programma zelf te leiden en voegen zelfs 9 basisscholen en 2 middelbare scholen in Yele toe aan het programma. Ze hebben 2 schoolmentoren toegewezen die het project gaan leiden en op regelmatige basis zullen universitaire docenten en overheidsfunctionarissen aan het programma worden toegevoegd om de kwaliteit van het huidige onderwijs op hoog niveau te behouden.
Samen met het lokale team hebben we het programma omgevormd tot de ‘Yele Education Hub for Excellence’. want dat zal niet alleen onderwijs / voorbereiding op nationale examens zijn, maar ook landbouwonderwijs en gezinseducatie.
De doelen van het programma zullen zijn;
1. De kwaliteit van het onderwijs verhogen, wat leidt tot een toenemend aantal afgestudeerden en een solide bijdrage aan de ontwikkelingsgemeenschap.
2. Empowerment van vrouwelijke studenten.
3. Voldoende en veilige huisvesting voor onze scholen.
4. Zelfredzaamheid vergroten.
Het project is opgesplitst in verschillende programma’s die in een tijdsbestek van 3 jaar zullen worden uitgevoerd. Momenteel zijn we met Wilde Ganzen in een vergevorderd stadium om deel uit te maken van hun nieuwe 3-jarenprogramma om ontwikkelingslanden te ondersteunen.
Het project bestaat uit;
– Renovatie van de 5 Basisscholen;
– De stap 2 van de digitale onderwijsreis
Project 2022-2023 – Stap twee in de digitale onderwijsreis
Dit project zal gebaseerd zijn op het succesvol afgeronde project in 2021/2022. Het doel van dit project is om het computeronderwijs verder uit te breiden en meerdere scholen in Yele verder aan te sluiten op het programma van onderwijsverbeteringen.
A. Twee clustermentoren voor alle 13 lagere scholen in Yele
De clustermentor heeft de afgelopen jaren zijn waarde bewezen en in overleg met studenten, docenten en bestuur willen we deze activiteit voortzetten omdat de clustermentor ervoor zorgt dat de aangeleerde studierichtlijnen correct worden gevolgd en nieuwe docenten dezelfde lesmethoden krijgen die in de Teach -The-Teacher programma worden gegeven.
B. Lesprogramma Teach-the-Teacher voor 8 scholen in de buitenwijken van Yele.
Tijdens het Teach-The-The-Teach programma in 2020-2021 bleek dat 3 basisscholen en 2 middelbare scholen in het landelijk gebied interesse hadden in het succesvolle Teach-the-Teacher programma en in het programma voor 2021/2022 gaven we een introductie aan dit programma op deze 5 scholen. De eerste resultaten zijn positief ontvangen en daarom gaan we hiermee door. Het doel is ook om de scholen in Yele te ontlasten en ervoor te zorgen dat leerlingen minder ver hoeven te reizen.
D. Uitbreiding van het computerlokaal zodat alle leerlingen computeronderwijs kunnen krijgen.
In Project A wordt een extra computerlokaal gebouwd, wat resulteert in in totaal 2 computerlokalen, waaronder 40 laptops. Hierdoor kunnen er meer computerlessen gegeven worden.
E. Basis computeronderwijs voor leerkrachten basisonderwijs en alle leerkrachten secundair.
Niet alleen leerlingen hebben computerkennis nodig, ook docenten moeten de computers kunnen gebruiken. (in project 2021/2022) kreeg slechts een geselecteerd aantal docenten computeronderwijs.
Project 2023-2024 – De derde stap in de Digital Onderwijsreis
Dit project zal gebaseerd zijn op het succesvol afgeronde project in 2022/2023. Het doel van dit project is ook om de meer afgelegen scholen computeronderwijs te geven. Ook willen we de toegang tot internet bevorderen.
A. Twee clustermentoren voor alle 16 middelbare scholen.
De clustermentor heeft de afgelopen jaren zijn waarde bewezen en in overleg met studenten, docenten en bestuur willen we deze activiteit voortzetten omdat de clustermentor ervoor zorgt dat de aangeleerde studierichtlijnen correct worden gevolgd en nieuwe docenten dezelfde lesmethoden krijgen die in de Teach-The-Teacher programma worden gegeven.
B. Uitbreiding internetvoorzieningen voor middelbare scholen zodat permanent gebruik kan worden gemaakt van internet in computerlokalen.
Op dit moment worden wifi-boxen gebruikt die mobiel zijn, maar een relatief kleine capaciteit hebben. Nieuwe ontwikkelingen maken het mogelijk om gebruik te maken van satellietverbindingen of een directe vaste verbinding met een van de internetproviders.